torsdag 30 september 2010

Såhär är läget

I går var vi på kontroll nere på MCV. En vanlig rutinkontroll där man kollar blodtryck, lyssnar på bebisens hjärtljud och gör urinprov. Allt har alltid varit perfekt men igår hade jag äggvita i urinen och högre blodtryck än vanligt. Barnmorskan förklarade att det finns tre möjliga orsaker till detta.

1. Förlossningen är pågång.
2. Urinvägsinfektion.
3. Havandeskapsförgiftning.

Urinvägsinfektion har jag haft många gånger och vet hur det känns, minsta symptom. Men tydligen så kan man ha en infektion utan att man känner av den. Detta kan då göra att man får äggvita i urinen men inte högre blodtryck. Jag trodde inte på detta alternativ

Havandeskapsförgiftning (preeklampsi) är en mycket sällsynt sjukdom som bara drabbar gravida och som uppkommer oftast i senare delen av graviditeten. Det är vad barnmorskan kontrollerar vid MVC-besöken genom urinprov och blodtryck. Den kan bli farlig för både mamman och barnet om inte behandlingen följs. Vilket är vila i första hand eftersom blodtrycket förhöjs vid insjuknande. Enda botemedlet är förlossning.

Att förlossningen skulle vara pågång var ju såklart vad jag trodde. Därför har jag sovit ännu sämre inatt och verkligen känt efter. Dum som man är! Men det var bara dom tråkiga sammandragningarna och toabeöken som gjorde sig påminda. Barnmorskan sa att blodtrycket kan bli högre när förlossningen kommer starta inom närmsta dygnet.

Barnmorskan ville att jag skulle komma på kontroll som i dag igen och kontrollera blodtryck och urin. Klockan 10.45 var jag där och värdena var ännu lite sämre idag. Lite högre blodtryck och lite mer äggvita i urinen. Hon gav mig ny tid för kontroll som i morgon och sa att jag endast skulle inta ryggläge idag.

När jag kom hem ringde telefonen och det var barnmorskan. Hon hade ångrat sig och bokat tid inne på förlossningen till oss för närmare kontroll av bebisen.

15.30 var vi inne och jag fick ligga med CTG i ca en halvtimme. Efter det kollades mitt blodtryck, vilket fortfarande var förhöjt.
Sen klämdes och kändes det på magen och efter det gjordes ultraljud. En mycket nogrann undersökning med viktuppskattning, flödet i navelsträngen och fostervattensmängd. Allt såg så bra ut så. Bebisens beräknade vikt är ca 3000g.
Och eftersom både jag och bebisen mådde fint så fick vi åka hem igen och ska nu på dagliga kontroller nere på MVC.

Jag kommer nu få det ännu mer långtråkigt här hemma då jag är beordrad vila och åter vila. Blodtrycket får inte stiga mer.

Nu hoppas vi ÄNNU mer att förlossningen startar inom kort........

Tapeterna kommer i morgon och det jobbet får jag väl överlåta till käraste svärmor.

4 kommentarer:

  1. Å gumman vad jobbigt! Har du någon DVD-box att underhålla dig själv med medan du vilar? Annars kan jag erbjuda OC, Sex and the city eller Vänner till exempel.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja vila nu. Det är trökigt ja vet. Men blodtrycket är inget å leka med.
    Men jag tror att bebisen kommer imorgon:-) nått infall ja fick. tihi.
    Sköt om dig nu. Tänker på er.

    SvaraRadera
  3. Tänker på dig vännen! Hoppas det kommer igång snart, stor kram från oss alla! Underbar bild på Robin som håller om magen.....Kram Åsa o Co

    SvaraRadera
  4. Inget inlägg idag.. än.. tänker på dig!!! Kram

    SvaraRadera