tisdag 3 augusti 2010

Tjock?

Nu ska jag ärligt skriva från hjärtat. Ni som känner er träffade får göra det.
Är det okej att säga till en gravid kvinna att hon är tjock? Jag tyckte nog det innan jag själv blev gravid. Nu skulle jag ALDRIG säga det.
Jag har inte gått upp ovanligt mycket men det har att sig över rumpa och lår. Och innan jag blev gravid gick jag igenom en väldigt tuff period som sjuk och rasade 10 kilo i vikt. Jag hann aldrig gå upp till min "normalvikt" innan jag blev gravid. Ingen bra referens om man säger så. Folk kommer givetvis ihåg mig som smal, då sjuk, istället för när jag var frisk och normalviktig.

Jag har ett väldigt utsatt jobb som kassörska och får ungefär varannan kund höra en kommentar, ibland snäll och ibland fruktansvärt kränkande!!
Jag tycker det är hemskt hur folk kan uttrycka sig och ta för givet att man får säga vad som helst till en som är gravid. Och ännu värre -ta på en!! Hade jag velat att främmande människor skulle ta på mig så hade jag väl ställt mig på torget med en skylt -Varsågoda och kläm! Jag blir äcklad rent ut sagt.
En person klappade till mig över rumpan och sa: -Du kommer få det jobbigt i sommar!
Va? Jag har haft det hur skönt som helst. Inte jobbigare än någon annan. Jag blev väldigt illa berörd!
En annan sa hur tjock jag hade blivit över semestern. Visst hon kanske menade att magen hade blivit rund och större men ändå? Är det okej?
Eller att snart får du skaffa dig längre armar (haha). Ja skratta du, nu var du fyndig.
Hur många bebisar har du i magen eller?
Och detta jäkla tjat om större skjorta. Jag tar väl på mig en större skjorta när den börjar bli obekväm eller?
NI ANAR INTE HUR MÅNGA GÅNGER JAG ÅKT HEM OCH VART LEDSEN!!

Nu har jag suttit och tagit all skit men nu är det slut på det. Jag ska spy tillbaka.
-Ser minsann att du unnat dig en del på semestern ja.
eller...
-Ja snart är jag uppe i din storlek.

Jag har tagit ut min sista sparade semestervecka också så nu går jag hem 3 veckor istället för 2 innan beräknat datum. Så jäkla skönt och jag har till ochmed gjort ett schema som jag kryssar för varje jobbad dag när jag kommer hem. Snart, snart..

Jag försöker att hålla ut de få veckor som är kvar..
Och snälla människor tänk er för vad ni säger till varandra..
Tack för mig.

7 kommentarer:

  1. Jo folk är rätt fyndiga!!!Man får ta ganska mycket kommentarer när man jobbar med folk.Ibland får man till o med nästan försvara sig..jo jag är gravid i den o den veckan,men min barnmorska säger att jag är normal stor!!!
    Men skit i dom Helene..Bara man mår bra eller hur!!!Kram

    SvaraRadera
  2. Håller helt me dig!! Är jobbigt när alla vill ta på magen och säger att man är tjock och så vidare! Jag hade som du vet inte så stor mage och det fick jag höra istället! "ne men de va ju ingen stor mage!" "OJ, är du de syns ju inte!" "de blir en råttunge ser jag" så att ha en liten mage är inte så lätt de heller! Men när man har den lilla älskade bebisen i sin famn så glömer man alla ord som man hört när man va gravid :) och man är lycklig! (så får man kanske höra "oj va liten hon är" eller "oj vad stor hon är" "sicken liten tjockis") Men de är sånt man får vifta bort!

    SvaraRadera
  3. Hejja Helene!! det finns folk till allt...tänk alla gånger vi suttit och beklagat oss över hur klantiga och kanske till och med okänsliga folk är! Jag håller med dig spy tillbax nu är det dax!!=)Du som är såå fin och bara skiner, det är lättare sagt än gjort men skit i vad folk säger, rock ON!!!!kram Marre

    SvaraRadera
  4. Tycker du är jättefin med dina mage Helene, det är vackert o vara gravid! :) Sen att folk klämmer o känner verkar riktigt obehagligt så gör man inte. Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det är vackert men en gravid kvinna. Å du är en vacker kvinna som bär på det bästa som kan hända i livet. Kram kram Linda H

    SvaraRadera
  6. Försår precis va du menar! Man är så fruktansvärt utsatt i den där kassan.
    Har ju fått frågan en del gånger om det blivit mycket glass i sommar?...haha!
    Och ibland har jag lust att svara:
    Nej, jag har en bäbis i magen! Vad är din ursäkt???
    Men som sagt, vi bär på små mirakel och huvudsaken är ju att bäbisen och man själv mår bra, oavsett 5 eller 25 kg's ökning!
    Jag tycker du är fantastiskt vacker precis som du är!!
    kram anna

    SvaraRadera
  7. När jag var i 6:e månaden fick jag höra av en tjej "du passar bra som mullig", visste inte alls hur jag skulle ta den kommentaren? Är man mullig när man är gravid? Jag tycker hur som helst du är så fin:) Finns inget vackrare än gravida kvinnor:)
    Kram Frida Lagerin

    SvaraRadera