söndag 17 oktober 2010

9 Oktober 2010


Det hela började på morgonen på lillasyster Maddes födelsedag den 8 oktober. Vattnet gick helt spontant hemma runt klockan 9. Robin kom hem och vi skrattade och stirrade omkring som snurriga hönor full av förväntan. Storsyster Annika och Filip kom hit och Annika satt och klockade värkarna. Fick snabbt täta värkar med 2-3 minuters mellanrum.

När klockan var 12 satte vi oss i bilen och åkte in. Värkarna var fortfarande hanterbara men ganska jobbiga och täta. När vi kom in sattes Ctg och jag blev undersökt. Öppen 4 cm och idag skulle det bli bäbis (trodde vi ja). Fick bada och provade lustgas. Vid denna tid hade jag regält ont. Kändes som jag kastades runt i smärtan och värkarna var så täta att jag inte fick vila i mellan. Det enda jag fick fram var -ge mig ryggmärgsbedövning! Bedövningen sattes 14.45. Underbara bedövning! När klockan var 17 undersöktes jag igen och var helt öppen. Därefter avtog mina värkar och värkstimulerande dropp sattes in. Timme efter timme låg jag och hade små värkar.

Droppet höjdes till max och jag kände fortfarande inga kraftiga värkar. När klockan började närma sig midnatt kom läkaren in och sa:

- Ja, du förstår väl att bäbisen inte kommer komma ut den riktiga vägen. Den ligger alldeles för högt upp för att hjälpa till mig sugklocka så vi får göra ett kejsarsnitt.

För mig kändes det som att hon lämnade ett dödsbesked. Det var fruktansvärt. Dom förbetedde mig inför operationen och jag sa att jag hade ont i vänster arm där droppet suttit. Barnmorskan som höll på att koppla bort droppet ropade på de andra i rummet och dom kom och tittade. Kanylen som suttit i blodådern hade åkt ur och satt sig i skinnet på mig. Jag hade i skinnet på undersidan av armen en stor ballong full med dropp. Droppet hade aldrig kommit in i blodet på mig. Därför kom aldrig värkarna igång igen.

Operationen gick ganska snabbt ca 20 minuter. Det var det värsta vi upplevt någonsin men helt magiskt ändå. Efter mycket slit hördes tillslut ett litet skrik. Ett underbart litet skrik. Klockan 00.49 föddes vår dotter Ines. Vilket ögonblick. Det blev inte på moster Maddes födelsedag men väldigt nära :) Därefter är det ganska dimmigt för mig. Väldigt kaotiskt och omtumlande men ändå en upplevelse i sig.

När vi fått vårt eget rum kom läkaren in till mig och ursäktade att det blivit som det blivit. Det hela med droppet var en ren läkarmiss som nu skall utredas. Det är deras uppgift att hålla koll på så att sådant fungerar.

Det var en jobbig upplevelse som jag hoppas jag inte får uppleva igen och om vi skaffar ett syskon till vår älskade lilla Ines så hoppas jag det går den naturliga vägen.


Vi är så jätte lyckliga nu och all smärta jag har går över när jag tittar på vår guldklimp. Vår älskade fina lilla Ines! Efterlängtade lilla underbaring! Detta är verkligen livets mening. Nu börjar livet på riktigt.

7 kommentarer:

  1. Gud så tråkigt när sånt händer! Min förlossning blev inte heller särskilt bra, Ebba fassande och hade navelsträngen runt halsen så hon hade kramper och syrebrist och andades inte när hon kom ut, och dom såg på ultraljudet att hon hade navelsträngen runt halsen men trodde inte de va så allvarligt, tillslut slutade ebba andas så dom klippte upp mig och pressade ut henne, vi fick ligga inne i 2 veckor, Så tråkigt när dom säger att dom skulle gjort annorlunda efter, men huvudsaken är ju att dom små liven mår bra nu! hon är väldigt söt! Kram Malin!

    SvaraRadera
  2. skönt att allt gick bra tillslut iallfall. Men så himla tråkigt när det ska va en sån miss som gör att det blev så. Blir arg när ja läser de. att de fick dig att bli snuvad på förlossningen liksom.sånt ska inte hända. Men huvudsaken är att ni mår bra. sköt om er!

    SvaraRadera
  3. Åh, blir så less på alla missar de gör på KSS, jag blev ju också snittad efter en läkarmiss. Hade inte behövt bli det. Förstår inte dem som väljer snitt om de inte måste... Inget trevligt direkt. Men det är skönt att ni mår bra ändå trotts omständigheterna! Kramar

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild på er!!!
    Ingen rolig upplevelse när det slarvas, men man får vara glad att allt gick bra och att det ska utredas. Nu vet jag ju en sak jag (eller Erik) ska hålla koll på iaf...
    Det var jättemysigt att träffa er i fredags. Vi kommer och gratulerar så småningom, köpte ett klädesplagg till Ines i Köpenhamn i helgen, men tog till "3 mån"-storlek så att det inte är akut...
    Ha det gott och myyyys!!!
    Puss och kram Rebecca

    SvaraRadera
  5. Ååå tårögd.. skönt ändå att allt gick bra <3 Hon är såå himla fin! Kramar

    SvaraRadera
  6. Men gud! Vilken tur att allt gick bra ändå. Sjukt tråkigt med läkarmissar, fattar inte hur sånt ska kunna hända! Pussa Ines från mig!!!

    SvaraRadera
  7. Hallå där! Dropppet ordinerar läkaren , men....barnmorskan har till uppgift att kontrollera att det avlöper rätt och går intarvenöst!!!!Hälso osjukvårdens alla fel är EJ läkarmissar , det är ett samarbete mellan olika personalgrupper,Självfallet bör alla fel rättas till och händelseanalys utföras , men...inte allt är läkarens fel!!!!!!

    SvaraRadera