lördag 10 september 2011

Blivande köksträdgård







Idag har jag och min käre pappa gjort förarbetet till vår blivande köksträdgård. Mamma och lillasyster var banvakt. Innan stod det en röd och en svart vinbärsbuske här. Tur att far har stora maskiner, för buskarna satt som berget! Vi använder inte vinbär så grannen fick den ena plantan. Vi breddade landet och satte kantsten.

Nu ska Robin snickra drivbänkar , vi ska lägga markduk och singel i mellan lådorna och fylla upp dom med jord.

Sen väntar det roligaste! I den ena drivbänken vill jag ha rabarber och jordgubbar och i den andra vill jag ha timjan, perilja, basilika, gräslök och på Ines namnkalas fick hon en jätteblåbärsbuske av Elin, Peter och Tova den ska också få sin plats.


På denna sidan är det söderläge och jag vill att vi bygger en platsbyggd bänk mot huset. Sen ska det läggas naturstenar i olika storlekar i rabatten. Perfekt att vi kan ta vatten precis vid köksträdgården.

Nu sitter det ett provisoriskt staket ifrom av kompostgaller mot baksidan så att inte hundarna kommer till framsidan. Där ska vi bygga samma staket som vi har på framsidan och en söt grind. Vi har en dörr från tvättstugan så man kliver rakt ner mot landet ifrån. Kul att gå ut och plocka när man lagar mat eller ska baka.

I can´t wait!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar